Udržitelná ekonomická budoucnost v Evropě a ve světě již nebude spojována pouze a výhradně s tradičním ekonomickým růstem HDP. Světové Ekonomické Forum (World Economic Forum) začátkem roku 2024 představilo novou iniciativu a současně i kampaň pod názvem „Future of Growth Initiative“ – Iniciativa budoucnosti růstu.
Smyslem iniciativy je přehodnotit a změnit globální debatu o ekonomickém růstu a zahrnout do úvah nové klíčové faktory, jako jsou: inovace, udržitelnost, inkluze a odolnost. Rovnováha mezi kvantitou a kvalitou by se měla stát standardní součástí agendy růstu, „pouhé posuzování“ úrovně HDP již nebude v budoucnu stačit.
Na dalším networkingovém setkání pro signatáře Charty diverzity a členy BPS „Snídaně s Diverzitou a Udržitelností“ jsme se věnovali kontextu těchto aktuálních témat, konkrétně nefinančnímu reportingu odpovědných firem, a to především v návaznosti na aktuální výzvy zelené transformace a nových regulací ze strany EU právě v oblasti reportingu (Corporate Sustainability Reporting Directive). Často používaná zkratka u nefinančního reportingu ESG – Enviromental, Social, Governance v zásadě reprezentuje koncept odpovědného a udržitelného podnikání včetně propojování jednotlivých pilířů do firemních strategií, plánování a investování.
Partnerem a odborným garantem agendy networkingu byla Česká spořitelna. Petra Ondrušová ve své „nové pozici“ Chief Sustainability Officer zastřešuje právě propojování „klíčových agend“ diverzity a udržitelnosti. Společně s Ladislavem Jelenem z Cola-Cola HBC Česká republika a Slovensko představili a sdíleli v programu svoje inspirativní praxe a inovativní přístupy propojování agend diverzity a udržitelnosti v rámci nefinančního reportingu a v každodenním fungování firmy.
„Proč bychom měli brát zřetel na udržitelnost, pokud je rozhodujícím měřítkem úspěchu růst? Odpověď na tuto otázku není snadná, a to zejména proto, že jde na první pohled o protichůdné pojmy. Ale je tomu skutečně tak? Není. U růstu totiž nelze opomíjet požadavek na jeho dlouhodobost. Z krátkodobého hlediska je lpění na udržitelnosti spíše překážkou. V dlouhodobém horizontu, který by měl být určující, je udržitelnost nezbytným předpokladem. Pod vlivem současného vývoje si stále více lidí uvědomuje význam udržitelnosti. Ať už se jedná o rostoucí náklady na zdroje, nebo o zhoršující se stav životního prostředí, ve kterém podnikáme,“ uvedla v rámci své prezentace Petra Ondrušová, Chief Sustainability Officer České spořitelny.
Pilíře udržitelnosti v České spořitelně tvoří: Finanční zdraví, Respekt k životnímu prostředí, Společenská odpovědnost a Správa a řízení. Prezentace klíčových oblastí nefinančního reportu o udržitelnosti České spořitelny zahrnovala právě inovativní pojetí propojování a vyvažování jednotlivých pilířů společenské odpovědnosti a udržitelnosti.
Koncept odpovědného a udržitelného podnikání předpokládá vyvažování a propojování jednotlivých pilířů. Diverzitu nelze oddělit od udržitelnosti, potřebujeme nejen udržitelnost enviromentální, ale i sociální, bez lidského kapitálu enviromentální cíle nenaplníme. To klade a bude klást velké nároky na vedení a řízení firem. Které musí plánovat v mnohem delších časových horizontech. Například v oblasti lidského kapitálu. Firmy se tedy musí učit podívat se na své podnikání komplexně včetně enviromentálních a sociálních dopadů, investic a společenské odpovědnosti.
„Při tvorbě strategie udržitelnosti České spořitelny jsme vycházeli z našeho hesla, že chceme být hybatelem změny a příkladem toho, že společensky odpovědné firmy jsou lépe připravené na výzvy a mají kredit u populace. Máme tři základní oblasti zájmu: silnější banka, silnější klienti a silnější společnost. To jsou oblasti, kde chceme mít dopad, které se ale vzájemně prolínají, stejně tak, jako se diverzita prolíná s udržitelností, které dnes již nelze řešit odděleně, “ uvedla hned v úvodu setkání Petra Ondrušová z České spořitelny.
Česká spořitelna jako největší banka chce podporovat pozitivní změny ve společnosti. Zaměřuje se na oblast životního prostředí skrze snižování uhlíkové stopy a na oblast sociálního prostředí skrze spravedlivější a vzdělanější společnost.
Chceme-li zachovat naši planetu i pro budoucí generace, tak musíme již dnes přemýšlet nad dopady našeho konání komplexně a dlouhodobě. Tak jako to dělají odpovědné firmy. Nefinanční reportování pomáhá nastartovat spolupráci firem například v rámci dodavatelského řetězce, mezioborovou spolupráci a může iniciovat potřebné inovace, včetně třeba procesů a nástrojů cirkulární ekonomiky. Soukromý sektor, který bude naplňovat principy odpovědného a udržitelného podnikání může mít pak velkou sílu v tom, že postupně bude mnohem více pozitivně ovlivňovat chování spotřebitelů a zákazníků, a také veřejné správy. Podle nedávných průzkumů Češi jednoznačně očekávají, že se velké společnosti budou chovat odpovědně.
Další společností, která sdílela svoji inspirativní praxi v rámci networkingu, byla Cola-Cola HBC Česká republika a Slovensko. Tady se opírají o tři základní pilíře: péče o vodu, uhlíkovou neutralitu a o komunity – a to vše se prolíná i do jejich celkové strategie společenské odpovědnosti a udržitelnosti. I zde usilují o propojování a vyvažování jednotlivých pilířů společenské odpovědnosti a udržitelnosti.
„Klíčové je dávat si závazky, dívat se za horizont – to nás motivuje a nutí nás něco dělat a vyvíjet se. Před lety jsme přišli se závazkem, že do roku 2025 chceme vyrovnané zastoupení žen a mužů ve firmě a dnes máme v boardu více žen než mužů a je to znát. Celkově jsme ve firmě těch 50 procent sice ještě nedosáhli, a mělo velký smysl si takový závazek dát,“ uvedl Ladislav Jelen, CSR & Community Manager Cola-Cola HBC Česká republika a Slovensko
Diverzita v týmech je důležitá, praxe například ukazuje, že týmy stejného věku, nemají tak dobré výsledky, jako týmy s širší věkovou diverzitou. V Cola-Cola HBC Česká republika a Slovensko se sice hodně věnují práci s mladými talenty, ale důležití jsou pro ně i generačně „starší „zaměstnanci/zaměstnankyně, kteří zaučují, mentorují ty nové. „V naší společnosti komunikujeme napříč všemi generacemi (se všemi) a předáváme mimo jiné jejich potřeby či nápady směrem k boardu,“ řekl také v průběhu své prezentaci CSR & Community Manager Cola-Cola HBC Česká republika a Slovensko Ladislav Jelen.
Prezentace a inspirativní pojetí nefinančních reportů představených na networkingovém setkání „Diverzita a Udržitelnost – spojenectví budoucnosti“ opět prokázaly, že odpovědné firmy jsou lídry nejen odpovědného a udržitelného byznysu. Ukazují trendy v udržitelném a odpovědném podnikání, jsou stabilnější a lépe připraveny na změny, a i na krizové situace. Pozitivně ovlivňují český trh práce. Inovativní mezioborové projekty odpovědných firem a další aktivity včetně jejich společných udržitelných partnerství, která k tomu uzavírají, se již postupně stávají významnými počiny pro úspěšnou spravedlivou zelenou transformaci nejen v České republice.
To vše samozřejmě také výrazně přispívá k tomu, že odpovědné firmy v České republice v oborech, ve kterých působí, (výrobních i nevýrobních) jsou na povinnost nové regulace o reportingu velmi dobře připraveny. Pro mladé generace lidí je nesmírně důležité, aby se zaměstnavatelé/firmy hlásili k hodnotám jako jsou odpovědné podnikání, udržitelnost, diverzita, inkluze. Mnohé globální i domácí průzkumy to opakovaně dokládají. Být odpovědnou a udržitelnou firmou se stalo výraznou sociální a ekonomickou přidanou hodnotou.