Jak jsou české firmy připraveny na nahrazování jednorázových plastů?

 

Od července 2021 začne platit Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/904 ze dne 5. června 2019 o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí (jednoduše směrnice o jednorázových plastech).  Ta uvede do praxe zákaz uvádění vybraných výrobků na jedno použití na trh. Jedná se o jednorázové příbory, talíře, brčka, míchátka, vatové tyčinky, tyčky k balónkům, nádoby na potraviny a nápoje z expandovaného polyesteru.  Nová pravidla EU mají přispět k: 

  • snížení emisí CO2, které se rovnají 3,4 miliardám tun,
  • Předejít poškození životního prostředí v hodnotě 22 miliard EUR do roku 2030,
  • Ušetřit zákazníkům 6,5 miliard EUR.

Průzkum Byznysu pro společnost

Byznys pro společnost provedl v říjnu 2019 mezi 16 členskými firmami průzkum zaměřený na využívání jednorázových plastů ve firmách, volbu alternativ k nim a také připravenost na splnění nových legislativních povinností, které nás čekají. V provozu firem je velký potenciál k snížení využívání jednorázových plastů.

Nejvíce se v každodenním provozu firem používají PET lahve (využívá téměř 44 % firem), plastové kelímky na pití (37,5 % firem), boxy na jídlo a balónky na různých firemních a propagačních akcích (shodně 25 % firem). 

Největší množství jednorázových plastů se využívá na firemních akcích (50 % firem), ve stravovacích zařízeních a kantýnách (31 % firem), v zaměstnaneckých kuchyňkách (31 % firem), v kancelářích (25 % firem) a zasedacích místnostech (25 % firem).

Pozitivní je, že 94 % firem ve výzkumu je připraveno na změnu legislativy. To je určitě i důsledkem intenzivní diskuze o plastech a jejich využívání. 

Jak uvádějí firmy, v současné době je řada z nich v procesu nahrazování jednorázových plastů a hledání vhodných náhrad. Ne každá z nich se osvědčila. Vždy je nutné zvážit způsob využití, provozní možnosti a také ekologickou stopu nových materiálů. Mezi tím, co se neosvědčilo, se často v kontextu České republiky uvádějí tzv. bioplasty, kde chybí systém účinné ekologické likvidace. Populární mezi firmami jsou také dobrovolné závazky v kampani Ministerstva životního prostředí #dostbyloplastu.

Pracovní skupina Byznysu pro společnost k jednorázovým plastům

V Byznysu pro společnost vznikla speciální pracovní skupina, která se zabývá řešením problému používání jednorázových plastů v provozu firem, i zlepšováním situace a inovacím při jejich produkci. Vedle pravidelného setkávání pracovní skupiny Byznys pro společnost a průzkumu se 24. října 2019 v ČSOB uskutečnilo členské setkání BpS, kde firmy Coca-Cola HBC, DM, ExxonMobil a Lidl představily své strategie v oblasti nahrazování jednorázových plastů.

Uvítáme nové členy a členky skupiny. Pro více informací kontaktuje Lindu Sokačovou (sokacova@byznysprospolecnost.cz).

Sociální sítě

Newsletter

Jsme členem:

 
 

Další články

See all posts