V současném světě, kde dopady klimatických změn a enviromentální problémy nabírají na intenzitě, se stále více firem zaměřuje na odpovědné podnikání a udržitelnost. A to nejen deklaratorně, ale naštěstí i reálně.
Jedním z hlavních trendů udržitelnosti je mezioborová spolupráce – klíčový faktor pro úspěšné řešení komplexních problémů spojených s udržitelností a ochranou klimatu. Spolupráce napříč různými obory, jako jsou věda, technologie, inženýrství a společenské vědy, umožňuje zapojit různorodé znalosti a perspektivy. To vede k vývoji skutečně inovativních a komplexních řešení. Díky takovým partnerstvím dochází nejen ke sdílení zdrojů a expertizy, ale také k rychlejší implementaci do praxe.
Udržitelnost a inovace jdou ruku v ruce
Právě mezioborová spolupráce také napomáhá rozvoji inovací a jejich zavádění do praxe. Vidíme rozvoj tzv. zelených technologií a obnovitelných zdrojů energie nebo rozmach cirkulární ekonomiky, a to v mnoha oborech. Velkým tématem je také udržitelné zemědělství, které má značný dopad na životní prostředí, podpora agroekologických systémů a ochrana biodiverzity.
Sociální odpovědnost a etické podnikání
Nedílnou součástí odpovědného přístupu je sociální odpovědnost a etické podnikání. Firmy se zavazují k dodržování vysokých etických standardů a férovému zacházení se zaměstnanci. Stále více investují do lokálních komunit prostřednictvím programů komunitního rozvoje či vzdělávacích a charitativních aktivit.
Strašák v podobě dodavatelského řetězce
Úkolem společností je sladit se nejen se svými vlastními cíli ESG, ale držet na podobných standardech i dodavatele, a podporovat tak transparentnost. Spolupráce firem a dodavatelů (včetně vzájemného sdílení informací) jsou tudíž pro odpovědné podnikání zásadní. Firmy mohou jít příkladem a ukázat, že udržitelnost dodavatelského řetězce má smysl jak z ekonomického hlediska, tak i z toho enviromentálního. Neboť touto cestou se zmírňuje i zátěž na životní prostředí.
Odpovědné firmy posouvají myšlení veřejnosti
Nárůst zájmu o klima a ekologii vidíme v celé společnosti. A právě vliv odpovědných firem je zde podstatný. Například retailové řetězce mají velký zásah na spotřebitele. Snaží se nás nasměrovat k tomu, abychom se zamysleli nad tím, co jíme, kolik toho vyhazujeme nebo odkud jimi nabízené potraviny pocházejí. Vnímají to totiž jako jeden z úkolů v rámci jejich strategie udržitelnosti. Takto se chová mnoho odpovědných firem, což ostatně vidíme každý rok i v ratingu TOP Odpovědná firma, kde firmy přihlašují své projekty a strategie.
Závěrem je tedy potřeba zdůraznit, že odpovědné firmy ze všech oborů mají podstatný vliv na společnost a můžou pozitivně ovlivňovat veřejné mínění i v otázkách udržitelnosti. V tom vidíme jejich výraznou roli a velkou přidanou hodnotu.
zdroj Mediaplanet Czechia & Slovakia