Tam, kde se každá kapka počítá

 

Ohlédnutí za UP!2025: Jak odpovědné firmy pečují vodu
(16. 10. 2025, Nošovice, Pivovar Radegast)

Fórum udržitelného podnikání UP!2025 jsme letos věnovali vodě a odpovědným firmám – příkladům dobré praxe při zadržování vody v krajině, udržitelnému hospodaření s vodou ve výrobě a potenciálu spolupráce odpovědných firem a lokálních stakeholderů při ochraně vodních zdrojů. Fórum UP!2025 jsme tentokrát uspořádali přímo v Pivovaru Radegast, kde se každá kapka počítá…


Voda jako strategická surovina

Voda je klíčová strategická surovina, bez které si nelze představit každodenní život – potřebujeme ji nejen my lidé, ale i firmy, pro něž je nezbytnou součástí celé řady výrobních a provozních procesů v mnoha oborech od potravinářství, zemědělství, až po chemický průmysl, energetiku, automobilový a textilní průmysl.

Její spotřeba neustále roste. V době klimatických změn a častějšího sucha už ale nestačí „jen platit za vodu“. Firmy si stále více uvědomují svou odpovědnost a aktivně přispívají k ochraně vodních zdrojů – zavádějí šetrnější výrobní procesy, technologie recyklace a opětovného využití vody, nebo podporují projekty na její zadržování v krajině a půdě.

Jak firmy šetří vodou ve výrobě?

Firmy se snaží šetřit vodou ve výrobě mnoha způsoby, od interních řešení až po spolupráci s externími partnery. Udržitelné přístupy ve výrobě se dnes zaměřují na uzavření vodního cyklu. Místo jednorázové spotřeby se voda recykluje a opakovaně využívá přímo ve firmě, což výrazně snižuje celkovou spotřebu. Příkladem je voda z chlazení strojů, která může být po úpravě znovu použita v jiných procesech.

Firmy také stále častěji využívají dešťovou vodu, kterou zachytávají a ukládají pro provozní účely, jako je splachování toalet nebo „zálivka“. Tyto snahy podporují inovativní technologie, jako jsou inteligentní senzory, které monitorují spotřebu v reálném čase a pomáhají rychle odhalit úniky.

Udržitelnost dnes už nekončí u bran výrobního areálu. Stále více firem si uvědomuje, že ochrana vody jako cenného ekosystému i strategické suroviny musí probíhat napříč celým dodavatelským řetězcem – od výrobců surovin až po koncové zákazníky.

Základem je samozřejmě minimalizace znečištění, především v případech, kdy průmyslové čištění odpadních vod naráží na zákonné limity. Řada společností proto investuje do moderních čistíren odpadních vod, které dokážou zachytit škodlivé látky, těžké kovy nebo zbytky léčiv. Zavádějí se i biologické čistírny a využívají se membránové technologie, umožňujících recyklaci až 90 % použité vody.

Některé firmy ale jdou ještě dál – aktivně se zapojují do obnovy a ochrany vodních ekosystémů. Podporují projekty na revitalizaci říčních toků, výsadbu stromů podél vodních ploch nebo obnovu mokřadů, které přirozeně zadržují vodu v krajině a zmírňují dopady sucha. Takový přístup pomáhá nejen životnímu prostředí, ale i samotným firmám – posiluje jejich reputaci, vztahy s komunitami a dlouhodobě zajišťuje dostupnost vody pro budoucí generace.

Partnerství pro udržitelnost

Pozitivní změny v oblasti hospodaření s vodou vyžadují spolupráci a partnerství, která překračují hranice jednotlivých firem. Stále více společností proto spolupracuje s obcemi a městy, aby společně budovaly podzemní nádrže na dešťovou vodu, zádržné systémy v krajině nebo zelené střechy a parkové plochy, které pomáhají snižovat odtok vody a zlepšují mikroklima.

Důležitou roli hrají také komunitní programy, jež učí obyvatele šetrně zacházet s vodou – například prostřednictvím sběru dešťové vody, úsporného zavlažování nebo používání ekologických čisticích prostředků.

Firmy zároveň navazují partnerství s nevládními organizacemi, jako je například Světový fond na ochranu přírody (WWF). Tyto spolupráce přinášejí cenné know-how, odborné zázemí i hlubší porozumění místním ekosystémům, díky čemuž lze projekty cílit tam, kde mají největší dopad.

Odpovědné podniky také sdílejí své osvědčené postupy a inovativní technologie s dalšími firmami, čímž podporují pozitivní změny nejen v rámci vlastního odvětví, ale i napříč celými dodavatelskými řetězci. Tak se z ochrany vody stává společný cíl, který spojuje firmy, komunity i veřejný sektor – a přináší dlouhodobé benefity pro lidi i přírodu.

Praxe odpovědných firem 

Pivovar Radegast se veřejně zavázal k tomu, že bude snižovat svoji spotřebu vody a bude pomáhat vracet vodu zpět do krajiny. Jako první pivovar v ČR zmapovali svoji celkovou vodní stopu – od zrnka po sklenici – a stále pracují na hledání dalších úspor během výrobního procesu.

Inovativní programy Plzeňského Prazdroje jako jsou: Radegast: Boj o vodu 2030, Pro Chmel, Pro Ječmen, Kytky pro Chmel a Chytrej výčep,jsou zaměřené na vracení vody do krajiny, regeneraci půdy včetně lepšího zadržování vody, udržitelné pěstování klíčových surovin, biodiverzitu plodin na chmelnicích a úsporu vody a energií přímo v hospodách. A vytváří tak udržitelný a propojený systém doslova(„od pole po pivo“). Výsledky těchto programů mají významné pozitivní dopady i do souvisejících dodavatelských řetězců. V pivovaru Radegast snížili za posledních 15 let spotřebu vody o 44 %, čímž patří mezi pivovary s nejnižší měrnou spotřebou vody na světě. V projektu Radegast – Boj o vodu 2030 pivovar pomáhá vracet vodu zpět do přírody mimo jiné budováním mokřadů, tůní a biologických rybníčků včetně osvěty a zapojení veřejnosti a lokálních komunit. V Radegastu vyhlásili veřejný závazek tzv. vodní neutrality, tedy že ročně uchrání stejné množství vody, kolik ji použijí na výrobu piva.

Projekt „Radegast: Boj o vodu 2030“, oceněný i na TOP Odpovědná firma 2024 v životním prostředí představil detailně na UP!2025 Jakub Zaoral, Manažer pro udržitelnost, Plzeňský Prazdroj.


Coca-Cola HBC uplatňuje v oblasti vody komplexní a odpovědný přístup k ochraně vodních zdrojů, který kombinuje šetrný výrobní proces z hlediska vody a aktivity pro obnovu a udržení vody v krajině.

V rámci svého programu udržitelnosti snaží efektivně využívat vodu ve výrobě, kde neustále optimalizuje své procesy, aby na výrobu nápojů spotřebovala co nejméně vody. Kromě toho spolupracuje s lokálními organizacemi a obcemi na projektech, které pomáhají obnovovat mokřady, čistit řeky a zajišťovat komunitám přístup k pitné vodě.

Vybudovala mokřad u jejich závodu na Praze 14 a aktivně spolupracuje se Strategickou radou regionu Broumovska, v rámci projektu „Zádrž vody na Bromouvsku“. Zde pomáhají systémově řešit adaptaci regionu Broumovsko na klimatickou změnu pomocí konkrétních návrhů a práci v terénu, kdy se mapují pomocí GPS všechny vodní prvky v krajině, eroze, prameny, meliorace a jejich vyústění. Na základě těchto dat, aktuálních i historických snímků a map a pomocí dalších výpočtů se pak navrhují jednotlivá opatření. Díky těmto krokům Coca-Cola HBC nejen minimalizuje svůj vlastní dopad na stav vodních zdrojů, ale aktivně přispívá k jejich ochraně a obnově v širším společenském i ekologickém kontextu.

Projekt „Zádrž vody na Bromouvsku“, oceněný i na TOP Odpovědná firma 2024 v životním prostředí představil detailně na UP!2025 Ladislav Jelen, CSR & Community Manager, Coca-Cola HBC CZ&SK.


Také Škoda Auto pravidelně monitoruje spotřebu vody ve svém výrobním procesu a snaží se ji minimalizovat. Kromě toho rozvíjí řadu iniciativ, které chrání přírodu a podporují biodiverzitu. Již 19 let společně s partnery v grantu Škoda Stromky sází stromy a keře, které pomáhají zadržovat vodu v krajině.

V grantové výzvě Nadačního fondu Škoda Auto, která je pojmenovaná Krakonošovy zahrádky, podporuje projekty, které pomáhají čištění a renovaci drobných vodních ploch a tůní, budování mokřadů, kriticky ohroženým druhům a v neposlední řadě také edukaci a zapojení místních komunit do péče o krajinu kolem nás. Expertními partnery, kteří pomáhají přihlášené projekty posuzovat, jsou Správa KRNAP, Nadace Partnerství, CHKO Orlické hory a CHKO Máchův kraj – Kokořínsko.

„Program Krakonošovy zahrádky“ představila detailně na UP!2025 Jana Dumková, Project Coordinator – Social sustainability, Škoda Auto, a.s.


Automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech představila svůj přístup a program na úsporu vody přímo ve výrobě – konkrétně v lakovně. Právě lakovna je v celém výrobním procesu nejnáročnější na vodu a další energie. Za poslední tři roky díky šetrnému přístupu snížili spotřebu vody na jednu karoserii o 20 %. Další inovace z praxe – pomocí přesné identifikace procesů nalezli místa s výkyvy spotřeby, kam pak směřovaly investice na úsporu. Díky optimalizaci vzduchotechniky a snížení rychlosti dopravníku našli další možnosti pro úspory ve spotřebě vody. V plánu mají další investice na opětovné využití oplachových a procesních vod a další technologie (využití dešťové vody a další). I automobilka Hyundai Motor Manufacturing vybudovala v Nošovicích ve svém okolí také několik mokřadů. 

Program šetrného přístupu k vodě v lakovně – představil podrobně na UP!2025 Michael Trombik, Senior specialista Lakovny, Hyundai Motor Manufacturing Czech


Nový trend

Tyto příklady inspirativní praxe ukazují, že odpovědné firmy přistupují k udržitelnosti vody strategicky, a to nejen úsporami ve svých provozech, ale i aktivní účastí na ochraně vodních zdrojů v širším ekosystému, a tedy i napříč dodavatelským řetězcem.

Objevuje se nový, ale stále výraznější trend – odpovědné firmy aktivně podporují zadržování vody v krajině. Uvědomují si, že nedostatek vody ohrožuje nejen přírodu a zemědělství, ale i jejich vlastní provoz a budoucí stabilitu podnikání. Mnohé společnosti proto přímo financují a budují vodní zádrže, malé rybníky, tůně nebo mokřady, které pomáhají obnovovat přirozený koloběh vody v krajině. Jiné se zapojují do lokálních partnerství společně s obcemi, zemědělci nebo neziskovými organizacemi, aby koordinovaně řešily problémy se suchem a erozí půdy. Zádrže vody dnes nevznikají jen díky zemědělským nebo ekologickým projektům – aktivně se do nich zapojují i banky, stavební společnosti či výrobní podniky. Zadržování vody v krajině se tak postupně stává novým pilířem společenské odpovědnosti firem – přispívá k ochraně biodiverzity, zlepšení mikroklimatu, posílení odolnosti krajiny vůči suchu a zároveň k budování důvěry mezi firmami, komunitami a veřejností.

Ondřej Nol z České geologické služby (ČGS) prezentoval na UP!2025 velice zajímavé údaje a data o vlivu klimatických změn na stav podzemních vod. Hladinu a chování podzemní vody sleduje ČHMÚ na 1250 vrtech. Její chování záleží na horninovém prostředí – zda jde o hydrogeologické pánve, hydrogeologický masív nebo štěrkopísky podél řek.

Hydrogeologické pánve mají pro podzemní vody velmi důležitou funkci – dá se říct, že jsou jejich zásobníky a rozvodny. Shromažďují vodu tím, že zachytávají srážkovou vodu, která prosakuje do podzemí, a umožňují její pohyb. Zásobují zdroje pitné vody a udržují stabilní vlhkost v krajině – pomáhají vyrovnávat výkyvy mezi obdobím sucha a dešťů. Fungují tedy jako podzemní rezervoár, který vodu sbírá, uchovává a postupně ji uvolňuje.

Hydrogeologický masív má naopak malou akumulační schopnost. Jde o území tvořené převážně nepropustnými nebo málo propustnými horninami (např. žula, rula, čedič). Pokud je málo srážek a vysoký odpar, dochází k velmi omezenému doplňování zásob. V suchých obdobích se často objevují problémy se zajištěním dostatku podzemní vody. To je komplikace zejména pro obce (cca 1000 obcí) závislých na individuálním zásobování.

I když se zdá, že se zdánlivě nic dramatického neděje a srážek je u nás stále zhruba stejně, zvyšující se teploty znamenají větší výpar vody. Nerovnoměrné rozložení vody v prostoru (viz mapu výše) a také v čase mohou pro některé oblasti znamenat zásadní problémy s vodou. Navíc se ukazuje, že podzemní voda nestačí dost rychle doplňovat zásoby v hlubších vrstvách.

Jak může veřejná správa spolupracovat s odpovědným byznysem a společně se starat o životní prostředí, ukazuje projekt LIFE COALA, který představila Pavla Sokolovská, koordinátorka projektu. Projekt je realizovaný právě v Moravskoslezském kraji a může být pilotem a inspirací pro ostatní kraje. Hlavním cílem je zvýšit odolnost kraje vůči změně klimatu – tedy aby kraj lépe zvládal dopady jako jsou extrémní vedra, povodně, sucho, změny vodních režimů. Dále projekt usiluje o zlepšení kvality životního prostředí pro život obyvatel, a podporuje udržitelný rozvoj regionu. Detaily najdete na stránkách https://www.lifecoala.cz/

Klíčové oblasti strategie Ministerstva životního prostředí (MŽP) zaměřené na adaptaci (přizpůsobení) a mitigaci (zmírnění dopadů) změny klimatu představila Linda Stuchlíková, ředitelka odboru adaptace na změnu klimatu a zástupkyně vrchního ředitele sekce ochrany přírody a krajiny MŽP.

Národní akční plán adaptace na změnu klimatu reaguje na všechny významné projevy klimatu, jako je sucho, povodně a přívalové deště, extrémní teploty, zvyšování teplot nebo požáry a silný vítr. Zaměřuje se na dopady a rizika pro klíčové sektory, které jsou nejvíce ohroženy.

Také jsme hovořili o dotačních titulech MŽP (OP Životní prostředí, OP Spravedlivá transformace a Národní program Životní prostředí). Dotační programy podporují celou řadu aktivit, jako jsou právě zakládání a obnova přírodě blízkých vodních prvků, které firmy pomáhají budovat. Dále revitalizaci a renaturaci vodních toků a niv, odstranění negativních funkcí odvodňovacích zařízení v krajině, zakládání a obnova vegetačních krajinných prvků, úprava lesních porostů směrem k přirozené struktuře a druhové skladbě za účelem posílení jejich stability, sídelní zeleň a další.

Velký potenciál zejména pro spolupráci s odpovědným byznysem například při zadržování vody v krajině může mít připravovaný program tzv. přírodních kreditů.  V červenci 2025 Evropská komise zveřejnila „Cestovní mapu“ a představila plán na vytvoření důvěryhodného rámce pro přírodní kredity. Cílem je mobilizace soukromých financí na podporu biodiverzity a doplnění veřejných prostředků. 

Děkujeme Pivovaru Radegast a Plzeňskému Prazdroji za laskavé umožnění organizace UP!2025 přímo v Nošovicích v pivovaru, kde se každá kapka počítá. Děkujeme řediteli pivovaru Radegast Ivo Kaňákovi, za jeho úvodní slova a podporu celé akci! Děkujeme za záštity nad akci Ministerstvu životního prostředí ČR a Moravskoslezskému kraji a radnímu pro životní prostředí Pavlu Staňkovi. Děkujeme všem spíkrům z odpovědných firem a odborných institucí a děkujeme všem účastníkům a účastnicím za aktivní účast na programu.

Odpovědné firmy pomáhají měnit svět k lepšímu!

Sociální sítě

Newsletter

Jsme členem:

 
 

Další články

See all posts