Tesco Česká republika ušetřilo 72 000 tun emisí díky boji proti potravinovému odpadu
- 8.6.2021
- Nezařazené
Jestliže svět radikálně nezmění zaběhlé návyky, potraviny se stanou do roku 2030 největším zdrojem globálních emisí. Každý rok skončí v odpadkovém koši domácností, provozů potravinářského průmyslu a také supermarketů 931 milionů tun potravin. Potraviny, které se nikdy nespotřebují, tvoří 8 % celosvětových emisí.
Celá čtvrtina celosvětových emisí souvisí s jídlem a celosvětově jsou emise z potravinového odpadu vyšší než emise jakéhokoliv státu, s výjimkou USA a Číny . Organizace spojených národů upozorňuje, že světová populace v příštích 30 letech naroste o 2 miliardy lidí, ze současných 7,7 miliard na 9,7 miliard v roce 2050. S narůstající populací je vyvíjen větší tlak na klima a omezené zdroje naší planety.
Zastavení plýtvání potravinami je nejlepším způsobem, jak přispět ke snižování dopadu potravin na životní prostředí. Proto jsme se ve společnosti Tesco zavázali řešit potravinový odpad z farmy na vidličku již v roce 2016, kdy jsme jako první maloobchodník v České republice, potažmo celé střední Evropě, poprvé zveřejnili údaje o našem potravinovém odpadu. Letos naši pravidelnou výroční zprávu o potravinovém odpadu zveřejňujeme již popáté. Od té doby společnost Tesco v Česku snížila plýtvání potravinami ve svých provozovnách o 71 % a ušetřila tím téměř 72 000 tun emisí.
Pokračujeme úspěšně v plnění cíle OSN v oblasti udržitelného rozvoje (SDG) snížit do roku 2030 na polovinu plýtvání potravinami. Stojí za tím naše dlouhodobá práce při nakládání s potravinovými přebytky a zvyšování objemu darovaných potravin. Díky obětavé práci našich kolegů jsme mohli v této důležité práci pokračovat i po celou dobu pandemie. Všech 184 obchodů Tesco v Česku daruje potravinové přebytky lidem v nouzi nebo jako krmivo pro zvířata. Prostřednictvím našeho partnerství s potravinovými bankami, které nám pomáhají přerozdělovat potravinové přebytky, jsme v uplynulém fiskálním roce darovali 1 364 tun potravin místním charitativním organizacím z našich obchodů. To odpovídá více než 3,2 milionu porcí jídel pro lidi v nouzi.
Úspěšně jsme tak distribuovali 87 % neprodaných potravinových přebytků vhodných pro lidskou spotřebu. Pomáhá nám to přiblížit se ke splnění našeho závazku, tedy že žádné potraviny vhodné k lidské spotřebě neskončí jako odpad.
Naše úsilí jde nad rámec našeho podnikání. Dobře víme, že nikdo se nedokáže vypořádat s plýtváním potravinami sám. Vyzýváme proto opakovaně ostatní firmy v rámci potravinářského průmyslu, aby následovaly našeho příkladu a začaly měřit a publikovat svá vlastní data. Následně pak bude možné podniknout cílená opatření. Vítáme, že se k nám připojilo deset našich středoevropských dodavatelů, včetně na českém trhu působících G’s Marketing nebo La Lorraine, kteří údaje o svém potravinovém odpadu zveřejní v září tohoto roku.
Bude mi potěšením se s Vámi osobně nebo virtuálně setkat a diskutovat o tom, co můžeme společně udělat, abychom inspirovali všechny ostatní velké potravinářské podniky, aby následovaly náš příklad a přijaly opatření, včetně měření a zveřejnění údajů o potravinovém odpadu. Naším cílem je společně přispět k udržitelnější budoucnosti.