Vodafone neusíná na vavřínech

 
Vodafone neusíná na vavřínech

Léto s TOP Odpovědnou firmou

Až do 7. září 2023 mají firmy stále ještě čas přihlásit se na jubilejní 20. ročník prestižních ocenění TOP Odpovědná firma 2023. Leitmotivem TOP Odpovědná firma 2023 jsou inovace, které představují jeden ze tří klíčových pilířů „Spravedlivé zelené transformace“, v podstatě nejdůležitější součásti „Zelené dohody pro Evropu“ (Green Dealu). Těšíme se na strategie a projekty odpovědných firem, a to nejen v letošní speciální kategorii TOP Odpovědná firma v inovacích. Rádi bychom vám v čase, který stále ještě zbývá do podání přihlášek, přiblížili strategie a projekty odpovědných firem, které získaly ocenění v loňském ročníku, a zároveň nahlédli do jejich plánů v oblasti společenské odpovědnosti, udržitelnosti a inovací. Přinášíme vám „letní seriál“ s lídry v odpovědném udržitelném a podnikání. A začínáme TOP devítkou firem v hlavní ceně TOP Odpovědná velká firma.

Mezi dlouhodobé lídry v rámci TOP Odpovědná firma patří společnost Vodafone Česká republika. V loňském roce stejně jako v letech 2021 a 2020 byla společnost hodnocena jako nejlepší v ratingu TOP Odpovědná velká firma. V Loňském roce získal Vodafone CZ ocenění ve speciální kategorii TOP Odpovědná firma v digitalizaci a speciální ocenění poroty v kategorii TOP Odpovědná firma pomáhající okolí.

1. Jak vnímáte ocenění TOP Odpovědná firma a co pro Vás znamená v tak velké konkurenci firem obstát a být mezi těmi nejlepšími?

Dlouhodobě platí, že je TOP Odpovědná firma jednou z největších a nejkomplexnějších soutěží v oblasti udržitelnosti a společenské odpovědnosti. Dotazník (VOF – velká odpovědná firma) je velmi rozsáhlý a věnuje se všem oblastem tzv. hodnotového řetězce. Umožňuje nám se opravdu zamyslet nad tím, zda a kam jsme se v jednotlivých oblastech posunuli. A ceníme si také obrovské konkurence firem, z nichž řada dělá skvělé věci a nastavují pro nás určité měřítko, zda se posouváme dostatečně rychle nebo alespoň přiměřeně.

2. Budete se i letos hlásit s nějakým projektem? Letos jsme zvolili jako leitmotiv TOP odpovědné firmy „inovace“, jak s tímto tématem v rámci Vaší firmy pracujete?

Hlásit se chceme tradičně v projektových kategoriích Firma pomáhající okolí a TOP Odpovědná firma v diverzitě, tam každý rok s nějakým novým větším či menším projektem můžeme přispět. A co se inovací týče, na tom je vlastně postaveno základní fungování Vodafonu. Digitalizace a nové technologie jsou oblasti, které se snažíme rozvíjet a čím dál víc využívat jak pro sebe, tak pro naše zákazníky. Příkladem mohou být řešení, která sledují a optimalizují spotřebu energií, nebo internet věcí využívaný v zemědělství pro optimalizaci množství zálivky nebo hnojiv. Úplně čerstvou novinkou je mobilní síť Cat-M právě pro internet věcí, kterou jsme spustili začátkem léta, ale pokrýváme už 93 % populace.

Navíc podporujeme inovace i jako hlavní partner soutěže Vodafone Nápad roku nebo v akceleračním programu Laboratoř Nadace Vodafone, který přímo pomáhá technologickým nápadům s pozitivním společenským dopadem posouvat se vpřed. Podpořili jsme letos také udržitelný hackathon GreenHack, který hledá inovace v ekologicky udržitelném rozvoji.

Důležitá je pro nás i spolupráce s akademickým sektorem. Na VUT v Brně ve spolupráci s Vodafonem vznikla unikátní technologická laboratoř #VodafoneUniLab. Nabízí zázemí nejen pro výuku, ale také pro začínající firmy, které chtějí prostřednictvím nejmodernějších technologií vyvinout například zařízení pro zefektivnění průmyslové výroby, vzdáleně řízená vozidla nebo třeba prvky chytré domácnosti ovládané hlasem.

3. Cenu získává firma, která systematicky, komplexně, strategicky a inovativně rozvíjí své podnikání směrem k dlouhodobé udržitelnosti a která se angažuje ve všech hlavních oblastech společenské odpovědnosti a udržitelnosti. Ráda bych se proto zeptala, jak se Vaše firma za rok v této oblasti posunula, jaké případné nové aktivity společnost přijala/zavedla, aby naplnila výše zmíněné. Zároveň bych se i ráda zeptala, co pro Vás vítězství v hlavní ceně – TOP Odpovědná velká firma znamenalo a zda Vás motivovalo k dalším (jakým) aktivitám v oblasti CSR.

Doufám, že jsme za ten rok urazili kus další cesty ve všech oblastech, které dotazník pro odpovědné firmy pokrývá. Loni jsme například nastavovali detailní plán, jakými kroky dojdeme k uhlíkové neutralitě ve scope 1 a 2 do roku 2030, odstřihli dálkové vytápění našeho datacentra, nebo spustili tzv. chytrou správu serverů, díky čemuž už letos šetříme emise z plynového vytápění a snižujeme spotřebu elektřiny. Naše kritéria udržitelnosti se ve výběrových řízeních dotkla řady dalších obchodních partnerů. V oblasti diverzity jsme se ještě intenzivněji soustředili na flexibilitu a podporu zkrácených úvazků. Jejich obliba roste i u mužů, mezi „nováčky“, kteří nastoupili na zkrácený úvazek, jich je už 28 %. A obrovskou radost jsme měli v Nadaci z vítězství v národním kole Evropské ceny prevence kriminality za aplikaci Bright Sky a z jejího zahrnutí do vzdělávacího modulu na domácí násilí Policie ČR.

Z vítězství v TOP Odpovědné firmě jsme měli samozřejmě obrovskou radost, ale zároveň ho přijímáme s pokorou, protože vidíme, jak rychle se posouvají ostatní firmy. To je samozřejmě samo o sobě skvělé a věřím, že díky tomu nikdy neusneme na vavřínech.

4. Loni jste uspěli v kategorii TOP Odpovědná firma v digitalizaci s projektem „Aplikace Záchranka“ – jak zatím projekt probíhá a co byste rádi zdůraznili – jaký dopad měl na Vaši společnost?

Aplikaci Záchranka podporujeme dlouhodobě v naší nadaci, která je generálním partnerem. Dnes ji využívá více 2,3 miliony lidí, funguje ve čtyřech zemích a řešíme společně spuštění v části Německa a případnou spolupráci v dalších zemích. Po sedmi letech fungování proběhlo z aplikace už více než 110 tisíc tísňových volání, průměrně 100 volání denně. Od loňska funguje také kromě češtiny, angličtiny, němčiny a polštiny také ve vietnamštině a ukrajinštině a její funkce se postupně stále rozšiřují.

Záchranka je důkazem, že soukromý nápad může fungovat ve spolupráci se státním sektorem, využívají a doporučují ji všechny složky Integrovaného záchranného systému i horská služba. Nikdy nevíte, kdy vám nebo někomu kolem vás může tahle aplikace zachránit život. To, že podporujeme provoz a rozvoj tak smysluplné technologie, naplňuje hrdostí i naše zaměstnance – vědí, že pracují ve firmě, která dělá smysluplné věci, které pomáhají.

5. Získali i jste i speciální ocenění poroty v kategorii „pomoc okolí“, s projektem „Digitální odysea Nadace Vodafone“ – a opět stejná otázka – jak zatím projekt probíhá, a co byste rádi zdůraznili – jaký dopad měl na Vaši společnost?

Digitální vzdělávání seniorů je i nadále „vlajkovou lodí“ naší nadace, protože potřeba vzdělávat seniory v ovládání chytrých zařízení a praktických aplikací, ale třeba i v bezpečném chování na internetu je v naší společnosti stále aktuální. A s ohledem na postupnou digitalizaci státní správy a veřejné správy a samosprávy vlastně naopak roste.

Loni jsme proškolili přes 4 tisíce lidí v kurzech a naši vzdělávací platformu navštívilo přes 50 tisíc zdatnějších uživatelů. Právě tuto platformu jsme letos „oživili“ – na základě dosavadních zkušeností a rychle se měnících potřeb jsme ji vylepšili a doplnili o spoustu nového obsahu, instruktážních videí a funkcí, jako je třeba zvětšení písma nebo audioverze jednotlivých kapitol. Nejnověji mohou senioři projít kurzem mediální gramotnosti nebo online bezpečnosti. Do budoucna se pak hodláme zaměřit na digitální komunikaci se státem a jeho institucemi. To vše je nesmírně důležité pro to, aby senioři dovedli být v dnešní době soběstační a zvládli odolat podvodníkům či manipulátorům.

Novinkou je také spolupráce s knihovnami – kurz Digitální odysey je možné absolvovat v prvních 22 knihovnách napříč ČR, kde je možné si tablet i zapůjčit. Jsme rádi, že náš přínos v této oblasti oceňují i další organizace a že nás například před časem oslovil Úřad vlády, abychom byli součástí pracovní skupiny pro digitální vzdělávání.

Kontakt pro média:

Kateřina Eliášová
ředitelka komunikace 
Byznys pro společnost
V Tůních 11, 120 00 Praha 2 – Czech Republic
eliasova@byznysprospolecnost.cz
Tel.: +420 737 213 515

Sociální sítě

Newsletter

Jsme členem:

 
 

Další články

See all posts