Plzeňský Prazdroj: Chceme zálohovat, na Slovensku to pomohlo snížit uhlíkovou stopu plechovek o 49 %

 

Plzeňský Prazdroj spolu s Československou obchodní bankou sdílel v loňském ratingu TOP Odpovědných velkých firem 2023 nejvyšší příčku.  Společnost uspěla i v dalších kategoriích – TOP Odpovědná firma v reportingu a také ve speciální kategorii TOP Odpovědná firma inovacích, kde zvítězila s projektem „Pro chmel“. Zvláštní ocenění poroty dostal i další projekt – Chytrej výčep“. A konečně, Plzeňský Prazdroj bodoval i v kategorii TOP Odpovědná firma v životním prostředí – zde porota ocenila prvním místem jejich projekt „Kytky pro chmel“.

Loňský ročník ratingu TOP Odpovědná firma se v jedné z kategorií zaměřil na inovace. Všech zúčastněných firem jsme se proto následně zeptali, jaké nejnovější inovace svým klientům nabízejí a jaké novinky v této oblasti chystají.

Ptali jsme se ale i na další klíčové téma – jak firmy pracují se snížením uhlíkové stopy, a to i u svých dodavatelů.

„Od roku 2019 měříme uhlíkovou stopu celého řetězce, čím dál víc to měření zpřesňujeme a máme ho už do velké míry postavené na datech přímo od dodavatelů. Snažíme se přitom toto měření dělat tak, aby to pro ně byla co nejmenší zátěž. Vždy se snažíme dívat na věci z jejich perspektivy a brát v potaz také ekonomickou udržitelnost jejich podnikání,“ uvedl manažer pro udržitelnost Plzeňského Prazdroje Ivan Tučník.

Inovace jsou klíčovým nástrojem udržitelnosti. Jak se na to připravujete a co již děláte v oblasti inovací pro udržitelnost?

Začínáme od stanoveného cíle, kterého chceme dosáhnout. Máme jasně definovanou strategii pro udržitelnost s jasnými cíli pro tuto dekádu. Inovace používáme tam, kde víme, kam chceme směřovat, ale nevíme přesně jak. V našem hodnotovém řetězci existuje několik klíčových oblastí, zejména v souvislosti s naším cílem dosáhnout uhlíkové neutrality napříč celým dodavatelsko-odběratelským řetězcem do roku 2050. Jako mezikrok směřujeme k redukci emisí o 30 % do roku 2030. Detailně jsme identifikovali místa, kde uhlíková stopa vzniká. V oblastech, kde nevíme přesně jak postupovat, investujeme do výzkumu, který nám, věříme, pomůže posunout se vpřed. Pracujeme na projektech, které směřují k inovacím, a to ve spolupráci s experty a vědci.

Dvě klíčové oblasti, na kterých pracujeme, jsou zemědělství a chlazení piva v hospodách. Pětina naší stopy je způsobena chlazením piva, přičemž v Česku vzniká 97 % této stopy v hospodách, protože v supermarketech se pouze 3 % piva prodá z lednic, zatímco zbytek se prodá při pokojové teplotě. Při hlubším zkoumání této problematiky jsme zjistili, že chladicí zařízení pro výčepy nesplňují standardní kritéria, jaká známe z běžných lednic používaných doma nebo v obchodech. Chybí jim energetické třídy – nedisponujeme tedy srovnatelnými daty o jejich spotřebě. Proto jsme iniciovali projekt „Chytrej výčep“, kde ve 60 hospodách v Česku a na Slovensku provádíme měření, abychom pochopili, jak jsou chladicí zařízení využívána, jaká je standardní teplota, jak jsou sestaveny sudy, délka potrubí a umístění chladícího zařízení. Tento pohled se následně rozšiřuje i na spotřebu vody.

U surovin jsme se na začátku zaměřili na chmel, prvním tématem bylo efektivní zavlažování chmele skrze projekt „Pro chmel.“ Během letošní sezóny plánujeme testovat aplikaci na predikci závlah u 15 pěstitelů, abychom jim pomohli efektivněji zavlažovat. Během tohoto projektu jsme si uvědomili, že nejde jen o dodání vody rostlinám, ale také o udržení vlhkosti v půdě. Tímto se zrodil vedlejší projekt „Kytky pro chmel“, kde se zaměřujeme na zlepšení kvality půdy. Nesnažíme se vytvářet dramatické vize, ale spíše přemýšlíme dlouhodobě, protože vidíme, že celkový trend není pozitivní.

30 % naší uhlíkové stopy tvoří obaly, z čehož tři čtvrtiny způsobují plechovky, i když v nich prodáme pouze čtvrtinu objemu. Proto potřebujeme zavést zálohový systém, který by nám umožnil recyklovat materiál v uzavřeném koloběhu. Na Slovensku jsme tak snížili uhlíkovou stopu plechovek o 49 % během dvou let. Tato motivace nás vede k implementaci zálohového systému i v Česku.

Jak řešíte snižování uhlíkové stopy v rámci vašeho dodavatelského řetězce? Na co kladete důraz, realizujete například partnerské inovativní projety, které takto pomáhají uhlíkovou stopu snižovat?

Od roku 2019 měříme uhlíkovou stopu celého řetězce, čím dál víc to měření zpřesňujeme a máme ho už do velké míry postavené na datech přímo od dodavatelů. Snažíme se přitom toto měření dělat tak, aby to pro ně byla co nejmenší zátěž. Zjistili jsme, že spoustu těch vstupních dat už máme k dispozici. Všude používáme stejnou metodu, aby data byla srovnatelná. Naše jednotlivé projekty (Chytrej výčep, Kytky pro chmel), jsme spustili právě proto, abychom byli schopni najít řešení, jak uhlíkovou stopu u našich partnerů snížit.

Vždy se snažíme dívat na věci z jejich perspektivy a brát v potaz také ekonomickou udržitelnost jejich podnikání. Jednak sledujeme naši uhlíkovou stopu, ale také se zaměřujeme na to, aby naše řešení byla ekonomicky výhodná pro naše partnery. Pokud by museli zavřít své farmy nebo podniky, my máme také problém. Proto se vždy snažíme brát v úvahu jejich pohled a ověřit, zda naše aktivity dávají smysl, a to především prostřednictvím pilotních projektů a spolupráce s odborníky v daném oboru.

V čem Vám nejvíce pomáhá rating TOP Odpovědná firma?

Rating TOP Odpovědná firma nám poskytuje cennou zpětnou vazbu ohledně našich aktivit. Potvrzuje nám, že naše práce má smysl a že naše snahy nacházejí odezvu nejen u veřejnosti, ale i na trhu obecně. Tato zpětná vazba je pro nás důležitá, neboť nám pomáhá lépe porozumět širšímu kontextu, identifikovat oblasti pro zlepšení a zlepšovat jednotlivé aspekty naší strategie udržitelnosti.

Srovnávání firem přes rating je komplexní, protože každá firma působí v jiném kontextu s odlišnými problémy. Je pozitivní, že porotci se snaží najít způsob, jak srovnávat tyto rozdílné aspekty, a tím přispívají k posunu celého trhu vpřed. Myslím si, že je skvělé, že počet firem na této platformě neustále roste, což je pro nás pozitivní vývoj. Tento trend naznačuje dynamiku a pokrok celého trhu. Pokud jsme pro někoho alespoň trochu inspirací, máme z toho velkou radost. Nicméně nevnímáme to jako soutěživé prostředí, kde bychom nepřáli úspěch ostatním.

O společnosti Plzeňský Prazdroj, a. s.:

Společnost Plzeňský Prazdroj patří k dlouhodobým lídrům udržitelného a odpovědného podnikání v Česku. Snahu o udržitelnost a odpovědnost si společnost vepsala do své celkové firemní strategie. Jejími základními pilíři jsou uhlíková neutralita, voda, suroviny, cirkularita obalů, odpady, odpovědnost a diverzita. Plzeňský Prazdroj je také signatářem Charty diverzity. Společnost aktivně podporuje komunitní život v okolí svých pivovarů a snaží se udržet místní tradice. Nadto financuje nejen společensky odpovědné a prospěšné projekty v okolí svých pivovarů, ale také důležité inovativní partnerské projekty s výrazně pozitivním dopadem na životní prostředí, zejména co se týká vody a půdy.

Sociální sítě

Newsletter

Jsme členem:

 
 

Další články

See all posts